Dat klinkt spectaculairder dan het is. Dit jaar werden er zeventig nieuwe
Lada’s verkocht. Toch heeft de Nederlandse importeur hoge verwachtingen van
het Russische merk. Vier vragen aan Roelof Noordman, directeur van Lada
Holland.

Bent u zelf een fervent Lada-fan?

"Ik importeer al Lada’s sinds 1972. Dan wordt het een belangrijk deel van
je leven. Ik ben altijd in de Lada blijven geloven. Al was het soms wel
overleven. Vroeger duurde ook alles langer dan verwacht. Dan hoorde ik uit
Rusland dat model X over twee jaar kwam en dan duurde het soms wel vier
jaar. Maar dat gaat steeds beter. Het laatste model kwam zelfs eerder dan
aangekondigd. Dat was wel een mijlpaal."

Wordt u nooit uitgelachen als u zegt dat u Lada’s importeert?

"Het slechte imago van de Lada is wat mij betreft altijd onterecht
geweest. Het was gewoon een vrij goedkope auto voor mensen met wat minder
geld. Het model liep meestal wat achter, maar dat maakte voor die mensen
niet zoveel uit. Ja, Youp van ’t Hek maakte er wel veel grappen over. Maar
nu zijn de modellen veel moderner, dus dat gaat goed komen."

Waarom zouden mensen een Lada kopen?

"Het is een kwalitatief goede auto voor relatief weinig geld. Voor minder
dan tienduizend euro heb je al een Lada Kolina sedan. Dat is een
familie-auto. De Lada heeft uit het verleden een slecht imago, maar dan zeg
ik altijd 'kijk maar gewoon naar de auto'. Aan de nieuwste modellen kan je
bijna niet zien dat het een Lada is. Begin dit jaar kwam de sedan-versie
uit. Nu hebben we een paar weken geleden de hatchback gelanceerd. We denken
dat die goed gaat verkopen bij jonge mensen."

Hoe gaat de Lada Nederland veroveren?

"We hebben niet echt budget voor reclames of uitgebreide
marketingcampagnes. Vanuit Rusland wordt er ook heel weinig aan promotie
gedaan. Dus we moeten het allemaal zelf doen. Ik denk dat het geleidelijk
moet gaan. Dit jaar verwachten we tussen de twee- en driehonderd auto's te
verkopen. Volgend jaar hebben we begroot op tussen de achthonderd en de
duizend. Dat komt ook doordat de Russen nu aan een inhaalslag bezig zijn. Ze
krijgen daar ook concurrentie van internationale merken dus zij moeten ook
aan internationale standaarden gaan voldoen. Dus meer modellen en betere
ontwerpen."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl